20:e dec En dag försent, men goda kolor blev det!

 
Mitt naiva lill jag trodde att jag skulle hinna blogga varje dag i 24 dagar... Hahaha säger jag bara! Såklart det inte gick... Typiskt också!! Men okej, jag måste få förklara varför jag missade gårdagen ;-)
Dagen rullade på och jag hade kul, tänkte att "ikväll ska jag blogga om julgodis". Jag började göra julgodis (i detta fall citronkola) på kvällen, kokade kolan och hällde upp smeten i en form och väntade. Det jag inte tänkte på då var att det tar tid för en kola att svalna. Jag började pyssla och fota lite och vips var det ett nytt dygn.
Jag missade lucka 20! Jag hann inte skära upp kolan och fota den innan det var försent. När jag väl pysslat färdigt var jag så trött att jag helt enkelt inte orkade blogga om kolan... Hm.. Bättre sent än aldrig! För här kommer receptet på den himelskt goda kolan!
 
Recept ur kokboken "Julgodis för små och stora sockerbagare" av Johanna Westman.
 
Citronkola-En frisk kola med tydlig citronsmak. (ca 50 kolor)
 
100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
skal från 2 citroner (jag gjorde en halv sats och använde skalet från en halv citron)
 
Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull. Blanda i grädde, socker, sirap och vaniljsocker.
 
Koka utan lock tills smeten är 122-125 grader eller koka i ungefär 15-20 minuter och gör sedan ett kulprov.
 
Tillsätt citronskal och häll upp smeten på en plåt med bakplåtspapper. Låt svalna och skär eller klipp kolan i bitar och slå in i papper.
 
Man kan även prova att byta ut citronskalet till skalet från tre limefrukter.

Kommentarer
Natalie Könberg säger:

Åh vad gott det såg ut:)

2014-01-30 | 14:05:36
Bloggadress: http://www.nataliekonberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback